Thursday, June 21, 2012

Jalan-Jalan Cari Makan di Medan, Sumatera.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Untuk memenuhi permintaan MAMA AINI , entri saya hari ini adalah berkenaan tempat penginapan  dan tempat makan yang telah saya pergi semasa mengikuti rombongan di Medan, Sumatera.

Apabila kami sampai di Polonia International Airport, kami terus di bawa dengan bas ke Restoran Koki Sunda. Makanan kat sini memang best khususnya sate...tapi sate yang sedap tu cuma diberi satu setiap seorang. Makanan di Medan juga pedas-pedas...
Tempat makan pertama yang disinggahi apabila sampai ke sana.

Hidangan istimewa di Koki Sunda.
 Ahli rombongan kami menginap di Grand Sakura Hotel ketika berada di Medan, iaitu malam pertama dan malan terakhir. Makanan yang disediakan ketika breakfast di cafe hotel juga menyelerakan.

Tempat penginapan ketika di Medan.

Lobi Hotel Grand Sakura.
Ini pula tempat penginapan ketika berada di Danau Toba, iaitu Parapat View Hotel. Kami dihidangkan dengan nasi yang berasal dari padi bukit.

Bilik penginapan di sini ok jugak, tapi tekanan airnya agak rendah. So, susah sikit la bila nak menggunakan toilet. Hairan jugak pasai apa jadi macam tu....

Selain itu, bilik hotel takda air-cond sebab kat sini memang dah sejuk....

Walau bagaimanpun, pemandangan Danau Toda dari sini sangat cantik dan mengagumkan.

Ketika berada di Berastagi, kami singgah di Restoran Garuda. Penuh restoran dengan rombongan kami.

Tempat makan di Berastagi.
Selain daripada sayur-sayuran dan buah-buahan, Berastagi juga terkenal dengan kereta kuda.

Tarikan di Berastagi.
 Ini pula restoran terakhir yang kami singgah pada malam terakhir di Medan. Saya tak pasti apa namanya. Kami makan sambil duduk bersila. Kat sini kami dihidangkan dengan ayam dan ikan panggang.
Makan bersila di sebuah restoran di Medan.

Keseluruhannya saya amat berpuas hati dengan makanan-makanan yang disediakan ketika kami mengikuti pakej rombongan ini.

Selain hotel-hotel bajet yang saya sebut ini, banyak lagi hotel-hotel kat Medan. Antaranya J.W Mariot Hotel, Grand Swiss BelHotel dan Grand Aston City Hall Hotel yang bertaraf 5 bintang.

Semoga sedikit sebanyak entri dapat membantu sesiapa sahaja yang ingin berkujung ke Medan.

Anonymous said...

best juga ye jjln di sana

@Kesuma Angsana
best jugak khsususnya di Danau Toba..

mama aini said...

assalam en.shaiful..tima kasih daun keladi atas info2 yg diberikan.. :)