Friday, June 3, 2011

PRODUK MINUMAN IMPORT DARI TAIWAN YANG TERCEMAR DENGAN DI (2-ETHYLHEXYL) PHTHALATE (DEHP).

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil maklum akan laporan mengenai pencemaran  di (2-hylhexyl) phthalate (DEHP) dan di-isononyl phthalate (DINP) dalam beberapa produk makanan  keluaran Taiwan yang dilaporkan dalam media sejak  25 Mei 2011. Produk-produk makanan terlibat adalah minuman sukan, jus buah-buahan, produk jeli, jam, yogurt dan  clouding agent, sejenis bahan aditif makanan. Bahan DEHP dan DINP telah ditambah kepada  clouding agent untuk mengurangkan kos pengeluaran produk makanan.

Pihak Taiwan Food and Drug Administration (FDA) telah memaklumkan KKM berkenaan beberapa makanan keluaran Taiwan yang telah disahkan tercemar dengan DEHP dan telah dieksport ke Malaysia untuk 
tindakan selanjutnya seperti berikut: 
i)  Uni-President Asparagus Juice dengan tarikh luput sebelum 18 Mei 2012 yang dikilangkan oleh syarikat Uni-President Enterprises Corp., Taiwan. 
ii)  Sunkist Lemon Juice, Sunkist Lemon Juice Drink with Aloe Vera Pulp, Sunkist Orange Juice  dan  Sunkist Orange Juice Drink  yang dikilangkan oleh syarikat Country House Inc., 2 Taiwan dan dieksport ke Malaysia oleh syarikat Sunlight Foods Corp., Taiwan. 
                         




1  LEMON JUICE WITH PULP
SUNKIST  COUNTRY HOUSE INC


2  ORANGE JUICE WITH PULP
SUNKIST  COUNTRY HOUSE INC.


3  ORANGE JUICE 
SUNKIST  COUNTRY HOUSE INC. 


4  ASPARAGUS JUICE /
UNIPRESIDENT ENTERPRISES CORP.

Tarikh Luput
sebelum 18
Mei 2012

Justeru itu:
Kementerian Kesihatan Malaysia menasihati supaya orang ramai tidak membeli minuman SUNKIST LEMON JUICE, SUNKIST LEMON JUICE DRINK WITH ALOE VERA PULP, SUNKIST ORANGE JUICE DRINK, SUNKIST ORANGE JUICE keluaran Country House Inc., Taiwan dan produk UNI-PRESIDENT ASPARAGUS JUICE keluaran Uni-President Enterprise Corp., Taiwan yang dicemari oleh bahan kimia DEHP.

4 comments:

RHI said...

kena hati2 sekarang kan?

Shaiful Zaidi said...

@yatie Awang
ya pn yatie...mmg kita kena hati2 bila nak pilh makanan/minuman..

mama aini said...

semakin banyak hal produk makanan dibongkarkan..sebelum ni dna khinzir..sekarang ni bahan kimia berlebihan..apa nak jadi?..

Shaiful Zaidi said...

Firman Allah bermaksud: Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.

Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui. (Al-Baqarah: 168-169)

Related Posts with Thumbnails