Sunday, May 29, 2011

Istilah kita....

Assalamualaikum dan selamat pagi.

Hari ni, saya bukan nak promosi barang. Cuma saya nak membangkitkan beberapa istilah yang sering digunakan dalam masyarakat kita untuk merujuk kepada sesuatu barang. 

1.Maggi-merujuk kepada makanan segera.  

2. Colgate-merujuk kepada ubat gigi.


3.Pampers-merujuk kepada lampin pakai buang.

4.Tupperware-merujuk kepada bekas untuk mengisi makanan.

Mungkin ada perkataan lain yang anda juga boleh kongsikan bersama.

7 comments:

mama aini said...

assalam en.shaiful..baca entry ni buat akak senyum..kerana selalu dengar org2 yg lbh tua selalu sebut ayat2 ini ..contoh mangkuk plastik makanan yg `biasa` tetap dipanggil tupperware, darlie pun disebut colgate...sebab dah biasa kot..lampin baby mummy poko pun dipanggil pampers walaupun sebutannya berlainan..he..he..unik ke istilah kita ni ?..rasa mcm tak pandai membaca pula !!!

Shaiful Zaidi said...

@ MaMa AiNi
akak mmg beri cth yg baik...itulah yg saya maksudkan.
unik?? pd pendapat saya...ia xlah unik, tp istilah 'asas' ini digunakan sebagai perlambangan..may b kerana 'jenama' itu telah menguasai fikiran masyarakat sama ada melalui iklan atau jenama pelopor kpd barangan tersebut.

Unknown said...

Best juga entry ni...selalunya brand yang popular orang akan sebut namanya dekat barang tu walaupun ia berjenama lain...mungkin itu kebiasaan bagi masyarakat kita...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Shaiful Zaidi said...

@Khairil...
selalunya mcm tu la en. khairil..
'brand' yg popular mmg dekat dgn 'public'...kalau yg 'Malaysian Brand' ok la...

ANIM said...

zaman kamera digital belum keluar, kami guna istilah "KODAK" utk beli gelung filem . satu lagi "ODORONO" ( ubat ketiak) & "BRYLCREAM" utk myk rambut..

Shaiful Zaidi said...

@Anim
Terima kasih kak Anim..
Ada orang pernah minta kat saya BRYLCREAM...tp saya xda. Saya tanya dia CODE 10 boleh tak?..dia kata ok.may b sebenarnya dia minta minyak rambut.

Related Posts with Thumbnails