Sunday, April 24, 2011

Kisah Teladan.


Pada zaman Nabi Musa, sepasang suami isteri yang telah lama berkahwin tetapi tidak dikurniakan zuriat. Maka, si suami telah bernazar jika mereka dikurniakan anak maka dia akan minum air kencing anjing hitam. Dengan takdir Allah, tidak lama kemudian isterinya mengandung dan bersalin. Dia pun bertemu dengan Nabi Musa. Dia memberitahu tentang nazarnya kepada Nabi Musa. 

Syariat pada zaman itu ialah dia perlu melaksanakan nazar tidak kira yang baik ataupun tidak. Namun, dia tidak sampai hati hendak minum air kencing anjing hitam. Lalu ia bertanya, "Adakah dia boleh gantikan dengan yang lebih teruk asalkan tidak minum air kencing anjing hitam? Maka, Nabi Musa menyuruhnya menadah air hujan yang terkena bumbung rumah orang yang tidak solat dan meminumnya kerana air itu lebih hina daripada air kencing anjing hitam.

Analoginya, betapa besarnya dosa orang yang tidak solat. Hatta, air hujan yang terkena bumbung rumahnya cukup hina. Maka, bayangkanlah dalam kehidupan seharian kita pada hari ini. Bagaimana dengan air tangan ibu-ibu yang tidak solat, yang menyediakan makanan pada anak-anak mereka? Apa akan jadi pada 'hati' anak-anak ini? Bagaimana pula jika tukang-tukang masak yang tidak solat menyediakan makanan untuk hidangan kita sekeluarga? 

Sebab itu, solat amat penting. Jangan tinggal solat. Solat itu tiang agama.

Kisah ini diperolehi drp Us. Akmal Hizam semasa Usrah Valencia.

No comments:

Related Posts with Thumbnails