Wednesday, July 3, 2013

Sejarah risikan Portugis yang tersembunyi....

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan-kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah

Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini.

1508: Alfonso de BURQUE menyampaikan hasratnya kepada Raja portugis untuk meluaskan pengaruhnya ke Asia Tenggara (Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 biji kapal, 15300 (anggaran) bala tentera

1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan di sana

Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan Melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara... akhirnya dapat juga menawan Melakasetelah hampir kecewa dan putus asa...

1512: Setahun 12 bulan kemudian Alfonso inginmeluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P. Pinang yang ketika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...

Feb 1512: Alfonso menghantar perisik ke perlis,kedah dan pulau pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan

Seminggu selepas Feb 1512, perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso

Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Alfonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah.

Perisik: Selamat pagi tuan. Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan Perlis, Kedah dan Pulau Pinang. Untuk menawan Melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah,Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15 ribu bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang...

Antaranya hang sihat ka, hang buat apa, hang apa habaq, hang lagu mana, hang pi mana, hang tidoq ka, hang dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang macam macam lagi hang ada kat sana...

Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan Melayu Melaka amat ngeri... ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ...

Hang ok ka?



Sumber: WhatsApp group.

12 comments:

Khai♥Rin : anies said...

hahahahahahahahahahahahhahaah

krole said...

hahahah~ serius krole bca dari atas...hahaha sekali banyak hang da~ paling tera...hang dok wat pa~

BUNDA a.k.a KN said...

assalam,
kdg2 ada gak untungnya kalu berinteraksi ngn orang yg tak faham bahasa ni kan..apa2 pun mmg terkena lah gitu..

Bin Muhammad said...

Macam hanya satu gurauan tapi tak mustahil...hehe
Hang percaya ka...Hang Laguna?

❤Kamsiah❤ said...

jenuh nak berhadapan dgn hang kat utara ni

Teacher Basariah said...

(^_^)

Amin A. R said...

Hahaha...hang buat pelecehhhh :D

ANIM said...

biaq p kat hang lah...heee

Kesuma Angsana said...

apa yang hang citer ni hehehe

Abe Kie said...

lucunya...

Norhasniza Khalid said...

hihihi..

Kakzakie said...

Kakak memula dapat email ni gelak sakan sebab memula kan macam serious kan hihi..

Related Posts with Thumbnails