Tuesday, November 15, 2011

Mengapa Rakyat Malaysia Gemuk?


Kebanyakan akhbar melaporkan bahawa Malaysia berada di kedudukan pertama dalam ranking obesiti di rantau ASEAN dan keenam di Asia Pasifik.

Mengapa? Adakah benar rakyat Malaysia terlebih makan dan tidak megamalkan gaya hidup sihat?

11 comments:

mama aini said...

slm en.shaiful..betul tu..memang ramai remaja & org muda yg gemuk dimalaysia skrg ni !!!..hu2x..mama pun mcm dah obes akibat ubat2an..he2x

mama aini said...

oh sori lupa pula mama.. rakyat malaysia gemuk mungkin sbb kat malaysia byk menjual makanan yg sedap2 atau keluarga pandai memasak !!!..he2x..sbb tu berselera je makan..

diana said...

betul la...
ramai yang gemuk2..
perempuan la terutamanya...
umur belas2 pun badan dah macam anak 5.

Kazman & Sue said...

gemuk tapi kalau sihat tak pe... yang penting jaga kesihata.. Faktor gemuk ni ada pelbagai dan salah satunya dari segi pemakanan.. senaman... dan paling sadis disebabkan faktor genetik...makan sikit pun tetap gemuk..

KhaiRin said...

obes tu dia kira dr sudut mn..ada yg obes tp stay fit...bebas penyakit

Shaiful Zaidi said...

@mama aini
salam mama..
ye ke mama dah obes..kena rajin bersenam lah nampaknya...hehehe
mmm...mmg byk makanan yg sedap2...

Shaiful Zaidi said...

@diana
kalau gitu kena amalkan gaya hidup sihat...sentiasa bersenam.

Shaiful Zaidi said...

@Kazman & Sue
kalau faktor genetik nak wat camne kena terima ja la....gemuk tp sihat

Shaiful Zaidi said...

@ KhaiRin
kena ukur BMI dia...
kalu fit ok la, tp kalu obes risiko utk dpt penyakit yg berkaitan dgn
metabolisme adalah tinggi.

Cik tikah said...

sebab malas nk exercise macam cik tikah :) hehe..

Shaiful Zaidi said...

@ Cik tikah
jgn mcm tu cik tikah, nnt anda menjadi penyumbang kpd peningkatan kadar obes di M'sia...hehehe

Related Posts with Thumbnails