Thursday, November 17, 2011

Jom Turun Ke Bendang.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini, saya ingin membawa anda turun ke bendang belajar beberapa istilah yang biasanya digunakan di kampung saya. 

Anda juga akan melihat haiwan yang menjadi ancaman kepada para petani di sini iaitu siput gondang emas. Kalaulah siput ni benar-benar ada emas, kayalah para pesawah di sini....Tapi kasihan, para pesawah terpaksa menambah perbelanjaan untuk membeli racun bagi membunuh siput ini.


Senang saja nak mai kampung saya, landmark yang utama ialah Kompleks PAS Kedah.

Anda pernah turun ke bendang? Jom la ikut saya turun ke bendang.



Bendang saujana mata memandang.

Anak padi sedang tumbuh.

Koloni siput gondang emas.

Anak padi sedang tumbuh. Kelihatan siput pemusnah tanaman.

Induk gondang emas yang dah mati.

Gelong air.

Londang air.

Langit kebiruan. 

Kelihatan Kompleks PAS Kedah.

Lorong air.

Berlatar belakang Gunung Jerai.

'Angry Birds' sedang terbang.

Inilah kampungku.

16 comments:

Lady Lavender said...

Alahai rindunya dengan ghumah kat kedah. Ghumah saya memang di tengah-tengah bendang, keliling bendang...Siput gondang tu memang selalu tengook ada. Kesian org yg tanam padi... Habih semua padi, siput tu makan. Teluq siput ni kaler pink, sekali tengok memang la cantik. Rupa-rupanya perosak padi

kak lang said...

cantik~

Anim said...

kat pt raja (johor) ada kg.londang.
baru saya tahu maksud londang..
info menarik...tq

khairul said...

x pernah turun bendang bro

mama aini said...

mama belum pernah lagi turun kebendang n melihat sendiri bagaimana rupa pokok padi dr jarak dekat..hu2x.. selalu nampak dr jauh je..cantik pemandangan kat kg en.shaiful..

myblog said...

belum pernah pijak bendang

Shaiful Zaidi said...

@Lady Lavender
kalau balik kg singgahlah jumpa adik Imah saya...

Shaiful Zaidi said...

@ kak lang
kak lang mesti try turun ke bendang...best tau..hehehe

Shaiful Zaidi said...

@Anim
mungkin juga seerti...hehehe

Shaiful Zaidi said...

@ khairul
bro mai sini, boleh saya bawa turun bendang...hehehe

Shaiful Zaidi said...

@ mama aini
sengaja saya dapat foto dr jarak dekat. nak kongsi dgn org yg tak pernah turun ke bendang mcm mama...hehehe

Shaiful Zaidi said...

@myblog
rugi kalau tak cuba turun ke bendang..hehehe

Cik Misstree said...

As-Salam. Menarik tgk gambar2 di bendang ni. Terasa lama tak pi tengok bendang di Yan, Kedah ~ kampung abah saya.

Shaiful Zaidi said...

@Cik Misstree
salam...sekali-sekala eloklah jenguk2 kg dan merasai apa yg org tua kita rasa...

Kazman & Sue said...

kami turun bendang di tanjung karang jee... rumah nenek kami... rasa lapang je bila lepak kat sana...

Shaiful Zaidi said...

@Kazman & Sue
baguslah kalau mcm tu

Related Posts with Thumbnails