Wednesday, July 10, 2013

10 Kesalahan Paling Hit Ketika Ramadhan.

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Sharing is caring..

1.Tidak sahur
- puasa org yahudi dan org Islam sama saja, kecuali puasa org Islam ada sahur. Sahur la walau dengan segelas air kosong.

2.Sahur terlalu awal
-Makan berat lewat malam dan tidur lalu bangkit selepas azan Subuh. Itu bukan sahur, itu supper.

3.Terlebih tidur
- lebih tidur merugikan masa dan menyebabkan badan dan otak lemah . Tidur boleh diniatkan sebagai ibadah, tapi kalau over sangat dianggap bedebah.

4.Berbuka secara buffet sampai buncit
- ada juga yang sambung makan selepas solat Maghrib sehingga lewat malam. Tarawih pun tuang!

5.Membazar hingga membazir.
-lapar mata. Setiap jenis makanan nak diborong. Tak habis, makanan dibuang.

6.Sambut Hari Raya mengalahkan Ramadhan.
-bulan Ramadhan yang dimuliakan Allah, bukan Syawal. Syaitan dibelenggu pada Ramadan dan dibebaskan pada 1 Syawal

7.Solat tarawih tapi tak qiamullail pada laylatul qadr
- Nabi akan struggle pada 10 malam terakhir untuk cari lailatul qadar. Pahala bonus 1000 bulan tu. Wow!

8.Puasa tapi tak solat.
- pahala puasa pending, sebab tak solat. Ayoyo!

9.Sibuk beribadah, lupa cari ilmu.
-bulan Ramadan bulan Ilmu.Semua ibadah takde guna tanpa ilmu. Ada juga yang larang tazkirah ketika Ramadhan.

10.Gagal upgrade iman selepas lalui Ramadhan.
-ibarat dah harungi sungai yang jernih dan segar, tapi kotoran di badan sengaja tak dibersihkan.

Ramadhan Kareem!
Selamat berpuasa.

Let us make this Ramadhan is the best Ramadan ever! ✔

12 comments:

ANIM said...

No.2 tu yg saya kena jaga betul2, hee...

P/s ttg gambar, tak de masalah.

Amin A. R said...

tak solat orang tak kata apa, tapi kalau tak puasa orang pandang serong....

Khai♥Rin : anies said...

1st week of ramadan, masjid / surau penuh. 4th week of ramadan, lengang

salam ramadan utk en.shaiful sekeluarga

Mar Haini Abdul Rahim said...

ini terbbaiikk. jom betulkan yg biasa.. hehe insyaAllah mudah mudahan kt dpt btul2 hayati makna Ramadhan :)

salam ramadhan lagunamerbok ^^

Kesuma Angsana said...

very gd sharing ni cikgu tq !

Hanif Idrus said...

Salam Ramadhan Dari Saya

Bin Muhammad said...

Solat itulah paling utama! Jika tidak...sia2lah segalanya.

Terima kasih diatas peringatan ini.

HeNRieTTa JoSe said...

thanks for the share.....dua hr nie...shur lulus...harap terus lulus seperti tahun tahun sebelumnye...

man said...

tq for info cikgu..hehehhe

BUNDA a.k.a KN said...

no 5, 6 n 8 tu patut diambil perhatian...
salam ramadhan dari bunda...

ANNA MARIANA said...

nice sharing..
follow sini :)

❤Kamsiah❤ said...

membazar hingga membazir hehe...ramai yg tewas bab ni...nasib baik jari ada 10 ja..

Related Posts with Thumbnails