Saturday, September 24, 2011

Genggam Ijazah Pada Usia 74 Tahun.


AB. HAMID (kanan) menunjukkan ijazah yang diterimanya kepada Abdul Barit pada majlis Konvokesyen USM ke-44 di George Town semalam.

GEORGE TOWN – Seorang warga emas berusia 74 tahun membuktikan bahawa umur bukan penghalang kepadanya untuk mencapai kejayaan dalam akademik apabila menerima Ijazah Sarjana Muda Pengajian Kemanusiaan pada majlis Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (USM) ke-44 di sini semalam.
Pada majlis itu, Ab. Hamid Yunos yang berasal dari Melaka turut mencatat rekod baharu bagi USM apabila pertama kali menganugerahkan ijazah kepada graduan berusia lebih 70 tahun.
Menurut datuk kepada lima cucu itu, keinginannya untuk belajar adalah kerana tidak mendapat peluang sedemikian ketika usia muda apabila berkhidmat dengan tentera selepas tamat sekolah pada 1954 sehinggalah bersara.
Dia yang menyambung pengajian di USM menerusi Skim Warga Emas tiga tahun lalu secara sepenuh masa juga aktif berpersatuan dan dilantik sebagai penasihat jurulatih Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (Palapes).
“Dua cabaran yang saya hadapi sepanjang pengajian iaitu untuk menguasai bahasa Melayu standard dan mempelajari bahasa Inggeris kerana saya hanya bersekolah aliran Melayu yang berbeza sukatan pelajarannya.
“Mujurlah rakan-rakan sekuliah sudi membantu, di samping para pensyarah yang tidak jemu-jemu memberi galakan,” ujarnya yang bersara daripada perkhidmatan Tentera Darat dengan pangkat Pegawai Waran 1 pada 1980.
Sebelum ini, Ab. Hamid merupakan pelajar diploma di Universiti Malaya, Nilam Puri, Kelantan dalam bidang syariah.
Seorang lagi graduan warga emas yang menerima ijazah pada majlis sama ialah Abdul Barit Abdul Kader, 56, yang bertugas sebagai Pegawai Sumber Manusia di Penang Port Sdn. Bhd.
Bapa kepada enam anak dan empat cucu itu menamatkan pengajian dalam bidang pengajian Sains Sosial.

Credit to: Kosmo online

2 comments:

mama aini said...

Tahniah buat beliau !!...kuat semangatnya..mama ni dah lemau..dah tak bolih belajar lagi..he2x..

Shaiful Zaidi said...

@ MaMa AiNi
semangat yg patut dicontohi generasi kini.

Related Posts with Thumbnails